Przejdź do treści

Koncert Jubileuszowy z okazji 100-lecia PZŁ w Filharmonii Narodowej – delegacja z KŁ 10 BORKI

W dniu 10 maja 2023 roku odbył się koncert jubileuszowy z okazji 100-lecia PZŁ. Całe wyrażenie miało miejsce w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Na zaproszenie Łowczego Okręgowego, nasze koło reprezentowali Koleżanka Marta Skiba wraz z Kolega Łowczym Grzegorzem Skibą.

Poniżej krótka relacja z wydarzenia.

Koncert obejmował trzy bloki tematyczne. W pierwszym bloku, prowadzonym przez Macieja Strawę, zatytułowanym „Sygnały myśliwskie i artystyczna muzyka myśliwska polowaniem inspirowana” wystąpiły zespoły sygnalistów myśliwskich z różnych regionów kraju. Zaprezentowano m.in. utwory nawiązujące tytułem i charakterem do historii łowiectwa, polskiej przyrody. Były to utwory pt.:

  • „W hołdzie Władysławowi Janta-Połczyńskiemu” (komp. Krzysztof Kadlec, wyk. Zespół Muzyki Myśliwskiej „Babrzysko” ZO PZŁ w Poznaniu, pod kier. K. Kadleca);
  • „W lesistych górach” (oprac. Krzysztof Kadlec, wyk. Zespół Sygnalistów Myśliwskich „Pasja” Koła Łowieckiego nr 231 „Przepiórka” w Radzyminie i Wojskowego Koła Łowieckiego nr 335 „Przyszłość” w Warszawie, pod kier. J. Gocalińskiego);
  • „Mazurska fanfara” (komp. Krzysztof Egert, wyk. ZSM „Galindowe Rogi” Nadleśnictwa Maskulińskie, pod kier. R. Wałuszko);
  • „Na łowy” (komp. Jarosław Kamil Dąbrowski, wyk. ZSM „Leśna Brać” Nadleśnictw Spychowo i Strzałowo, pod kier. A. Jażdżewskiego);
  • „Na cześć Adama hr. Stadnickiego” (komp. Krzysztof Kadlec, ZSM „Jantar” RDLP w Gdańsku, pod kier. W. Kellera);
  • „Łowy na Zamechskiej Ziemi. Epizod z życia hetmana wielkiego koronnego Jana Zamoyskiego” (komp. Krzysztof Kadlec, wyk. ZSM „Polesia Czar” RDLP w Lublinie, pod kier. M. Podleśnego);
  • „Gon na zające” (komp. Artur Kanawka, wyk. Reprezentacyjny Zespół Sygnalistów Myśliwskich RDLP w Katowicach, pod kier. K. Nawrota);
  • „Synowi polskiej kniei – fanfara na cześć Włodzimierza Korsaka” (komp. Krzysztof Kadelec, wyk. Zespół Sygnalistów Myśliwskich „Gorzowska Knieja”, pod kier. K. Jurczyszyna);
  • „Mast by DeLuxe” (komp. Agnieszka Rybicka, wyk. ZMM „DeLuxe” pod kier. A. Rybickiej);
  • Sygnał myśliwski „Apel na łowy” na historycznym rogu bawolim – „Rogu Wojskiego” wykonał Artur Sadowski;
  • „Hymn o szlachetnej sztuce wabienia jeleni” (komp. Krzysztof Kadlec, wyk. Zespół Trębaczy Myśliwskich Zespołu Szkół Leśnych w Goraju, pod kier. P. Strawy z udziałem Tomasza Gurzyńskiego – mistrza w wabieniu jeleni i Jakuba Góreckiego akademickiego mistrza Europy w wabieniu jeleni);
  • „Venatores Samba” (komp. Krzysztof Kadlec, wyk. ZTM „Venator” Studentów Wydziału Leśnego i Technologii Drewna Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, pod kier. P. Kubiszyna);
  • Menuet Pałacu Hohenlohe (komp. Artur Kanawka, wyk. ZSM „Akteon” SGGW w Warszawie, pod kier. H. Maślany);
  • „Na rykowisku” (komp. Barbara Rudnicka i Patrycja Kulak, wyk. ZSM „Hagard” Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, pod kier. G. Chlebowskiego;
  • Na zakończenie tej części koncertu sygnaliści myśliwscy wykonali wspólnie utwory „Na cześć św. Huberta” (autor nieznany) oraz sygnał „Darz Bór”.

W drugim bloku koncertu, prowadzonym przez Mieczysława Leśniczaka, pt. „Artystyczna muzyka myśliwska − dworem, lasem i łowiectwem inspirowana”, zaprezentowano utwory instrumentalno-wokalne wybitnych polskich kompozytorów trwale wpisane do dorobku polskiej kultury. Należały do nich: „Polonez rycerski” z opery „Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale” oraz „Marsz myśliwski” z opery „Henryk VI na łowach” − Karola Kurpińskiego, znana i powszechnie lubiana „Pieśń myśliwska” z opery „Hrabina” Stanisława Moniuszko.

Zaprezentowano fragmenty najstarszej polskiej opery pt. „Heca albo polowanie na zająca” anonimowego autora, prawdopodobnie z przełomu XVII/XVIII wieku. W tym bloku muzycznym uczestnicy koncertu usłyszeli także utwory:

  • „Darz Bór – Hasło Leśników” Franciszka Piaska,
  • pieśń „Pojedziemy na łów” anonimowego autora z XVII wieku
  • oraz utwór pt. „Muzykalny muflon” (komp. Bernarda Stielera).

Wykonawcami tej części wokalnego koncertu byli: Magdalena Tunkiewicz-Zakrzewska (sopran), Andrzej Ogórkiewicz (bas-baryton), Maciej Ogórkiewicz (baryton), a oprawę muzyczną stanowił Reprezentacyjny Zespół Muzyki Myśliwskiej PZŁ, w składzie: Mieczysław Leśniczak (trąbka, róg pless), Leszek Kaczor (trąbka, róg pless), Krzysztof Szafran (waltornia), Ryszard Śliwa (puzon, róg parforce), Marek Walenczewski (tuba), Albert Kołodziejczak (perkusja).

W bloku wokalnym wystąpił znany Zespół Pieśni Myśliwskiej „Żubrosie”, w składzie Wacław Masłyk, Wiesław Rosianowski i Krzysztof Krzyżowski, który zaśpiewał lubiane popularne pieśni myśliwskie:

  • „Jedziemy na polowanie” (autor Wacław Masłyk);
  • Hej, hej do kniej (autor Fryderyk Silcher);
  • Marsz spalski (autor Artur Śliwiński).

Pieśń pt. „Pojechał myśliwy w pole na zające” (anonimowego autora) wykonali wspólnie Zespół Pieśni Myśliwskiej „Żubrosie” i Reprezentacyjny Zespół Muzyki Myśliwskiej PZŁ z udziałem solistów.

Prezes NRŁ Rafał Malec w podsumowaniu bloku podkreślił wysoki poziom artystyczny muzyki myśliwskiej i przekazał podziękowania dla wszystkich wykonawców.

Trzeci bloku tematyczny zatytułowany „Symfoniczna muzyka myśliwska − łowiectwem i sztuką inspirowana”, obejmowała sześć utworów wybitnych polskich kompozytorów oraz dwa dzieła z repertuaru europejskich klasyków. Były to kolejno:

  • „Polowanie” i „Polonez” Wojciecha Kilara do filmu „Pan Tadeusz”;
  • „Pieśń Chorążego” z opery „Hrabina” Stanisław Moniuszko;
  • Uwertura do opery „Leśniczy z Kozienickiej Puszczy” Karola Kurpińskiego;
  • „Aria Poręby” z opery „Leśniczy z Kozienickiej Puszczy” Karola Kurpińskiego;
  • „Mazur myśliwski” Karola Namysłowskiego;
  • Uwertura do opery „Wilhelm Tell” (finał) Gioacchino Rossiniego;
  • Koncert Es-dur op. 11 Ryszarda Straussa;
  • „Nemrod” (marsz myśliwski) Edwarda Pianowskiego.

Utwory tej części koncertu wykonała orkiestra Filharmonii Narodowej, pod mistrzowską batutą myśliwego i artysty Jerzego Salwarowskiego, z udziałem solisty Andrzeja Bieguna (baryton). Słuchaczy szczególnie ujął młodzieńczy koncert w tonacji „Es” Ryszarda Straussa, wykonany przez orkiestrę z udziałem wybitnego waltornisty Igora Szeligowskiego.